W natłoku informacji, przewagę zyskuje zawsze ten, który potrafi się wyróżnić wśród konkurencji. Taki efekt można uzyskać dzięki nietypowym, innowacyjnym pomysłom, na które nie wpadł jeszcze nikt inny. Tę zasadę od lat wykorzystuje się w przemyśle reklamowym, a twórcy wizytówek (która są szczególnym rodzajem reklamy osobistej) także się do niej stosują.
Kreatywna wizytówka nie jest ścisłym pojęciem, możemy uznać, że na taką nazwę zasługuje każdy bilet wizytowy, który w jakiś sposób odróżnia się od klasycznej wizytówki. Kreatywność może tkwić w nietypowym materiale, na jakim wizytówkę wydrukowano -plastik, guma, drewno, a nawet mięso (sic!). Ze względu jednak na duże koszty produkcji, gros powstałych kreatywnych wizytówek opiera się na ich unikatowym designie. Na tym polu możliwości są bardzo rozległe, a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia projektanta.
Każda wizytówka, nawet ta najbardziej wymyślna, powinna posiadać elementy informacyjne, które pomogą zidentyfikować jej właściciela, dlatego powinno umieścić się na niej podstawowe informacje, takie jak imię i nazwisko, dane potrzebne do kontaktu (w dzisiejszych czasach szczególnie ważne będą Twoje adresy sieciowe). Poza tym na kreatywnej wizytówce nie powinno zabraknąć elementów graficznych w rodzaju grafik, zdjęć czy QR kodu.
Może się wydawać, że przy tworzeniu wizytówki kreatywnej wszystkie chwyty są dozwolone. Tu jednak działają podobne zasady, jak w przypadku zwykłej reklamy. Wiemy z własnego doświadczenia, że przekaz w którym na pierwszym miejscu wysuwa się jego atrakcyjność wizualna i pomysłowość kreatora, może zagubić swoją podstawową funkcję, czyli informacyjność. Podobnie jak po obejrzeniu spotu reklamowego, o którym możemy powiedzieć, że nam się podobał i zrobił na nas wrażenie, ale nie potrafimy sobie przypomnieć, jaki właściwie produkt, i czyjej firmy, on promował, stajemy przed klasycznym problemem „przerostu formy nad treścią”. Dlatego powinniśmy się starać, żeby za kreatywnym pomysłem stał przekaz.
Należy też pamiętać, że zbyt wymyślna wizytówka, która nie posiada standardowych rozmiarów, może okazać się trudna do przechowywania, co także niezbyt sprzyja jej funkcji informacyjnej.
Kreatywne wizytówki są najczęściej wykorzystywane przez osoby, dla których kreatywność i wyobraźnia są nieodłączną częścią ich pracy. Dlatego możemy spotkać artystów grafików wręczających takie bilety wizytowe, a także przedstawicieli innych wolnych zawodów. Nie znaczy to jednak, że jeżeli Twoja działalność nie jest stricte artystyczna, to powinieneś zrezygnować z takiej formy promocji.
Na poniższych przykładach możemy zobaczyć, że pomysłowość okazuje się przydatna w takich branżach jak trening osobisty, fryzjerstwo czy usługi malarskie. Jest to też interesujący wybór dla osób, które właśnie szukają zatrudnienia. Wręczenie takiej wizytówki w trackie rozmowy kwalifikacyjnej, może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Kreatywna wizytówka, która nie wymaga dużego wkładu w technikę drukarską. Prosty zabieg graficznego dodania nożyczek i linii cięcia zachęca odbiorcę do interakcji. Dobry pomysł świetnie łączy się z branżą fryzjerską.
Nietypowy wybór materiału- jadalne wizytówki, raczej nie dla wegetarianów.
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania napisz do nas lub zadzwoń: info@wizytowki4you.pl lub +48 123 11 77 88