Wizytowniki – promocje i networkingowe porady

Od 2 grudnia do końca 2014 roku, dostają Państwo od nas wizytowniki za każdy zakup przekraczający kwotę 100 zł. Z tej okazji przygotowaliśmy kolejny tekst dotyczący networkingu przy okazji zawierając tam informacje, o tym jak możemy je skutecznie wykorzystać.

W poprzednim artykule mówiłem o tym, co zrobić, by wywrzeć pozytywne wrażenie na spotkaniu networkingowym. Wspominałem o takich warunkach, jak odpowiednia postawa, umiejętna prezentacja i dobrze skomponowana wizytówka. Są to podstawy, o których powinniśmy zawsze pamiętać. Gdy już znamy ogóły, pora zastanowić się nad szczegółami w budowaniu naszego wizerunku.

Pozwól się zauważyć

Aby uznać spotkanie networkingowe za udane, należy wrócić z niego z kilkoma wartościowymi kontaktami, które mogą nam się przydać w przyszłości. Jedna ze złotych zasad, która nam to znaczenie ułatwi, brzmi: „daj się zauważyć”. Dobrze, gdy pozostałe osoby uczestniczące spotkaniu zapamiętają właśnie Ciebie z jakiegoś powodu. Pamiętaj jednak o tym, że powiedzenie „nieważne , co mówią, byle mówili” niezbyt dobrze przystaje do reguł spotkań networkingowych. W tym wypadku lepiej pozostawić po przynajmniej neutralne wrażenie, a najlepiej dobre. Na pewno pomocnym jest, gdy przyjmujesz wyrazistą pozycję w grupie, np. należysz do osób dających wykład bądź organizujących samo spotkanie. Jeżeli natomiast jesteś zwykłym uczestnikiem, nie martw się, istnieją inne sposoby, by pozytywnie się wyróżnić. Poniżej znajdziesz klika z nich.

Zapamiętuj nazwiska

Gdy ktoś pamięta nasze imię i nazwisko od razu prezentuje się jako bardziej przyjazna osoba, mówienie sobie po imieniu sprzyja zawiązywaniu bliskich więzi. Dlatego powinieneś kłaść szczególny nacisk na ten aspekt, gdy poznajesz nową osobę. Istnieje wiele mnemotechnik sprzyjających zapamiętywaniu imion i nazwisk, jednak najbardziej pomocne w tym procesie są wizytówki, jakie otrzymujemy od rozmówców. Dzięki nim możemy, skojarzyć logo firmy z nazwiskiem pracownika. To właśnie jedna z ról wizytownika, w którym możemy przetrzymywać wizytówki otrzymane od innych.

Pomóż gospodarzom

O ile możesz, postaraj się zachowywać nie jak zwykły gość, któremu należy wyłącznie usługiwać. Spróbuj przejąć na siebie część z obowiązków gospodarza. Organizatorzy spotkań są zwykle zaaferowani, gdyż muszą pilnować wielu spraw i dbać o każdy szczegół. Na pewno z chęcią przyjmują twoją pomoc odciążającą ich w pewnych aspektach organizacyjnych. Może zajmiesz się przedstawianiem sobie pozostałych gości albo pomożesz w jeszcze inny sposób. Dzięki takiej postawie będziesz mógł zaprezentować się jako zaradna i kompetentna osoba.

Rób to, w czym jesteś dobry

Gdy już mówimy o wykonywaniu zadań dla gospodarzy, lepiej nie przedobrzyć z nadgorliwością. Przystąpienie do działań, o których nie mamy większego pojęcia albo wykonujemy je po raz pierwszy, to raczej niezbyt dobry pomysł. Łatwo się domyślić, że stąd niedaleka droga do katastrofy. Zatem zajmij się tym, w czym masz wprawę, i nie przesadzaj z niechcianą uczynnością.

Bądź obecny

Przystępując strategicznie do networkingu, powinieneś zarezerwować swój czas na okres całego spotkania. Niesie to ze sobą kilka wyraźnych zalet. Po pierwsze będziesz mógł spotkać wszystkich uczestników, zarówno spóźnialskich, jak i tych, którzy wyjdą wcześniej. Po drugie, zwiększasz prawdopodobieństwo tego, że zostaniesz lepiej zapamiętany przez pozostałych gości. Po trzecie, wydłużasz czas, dzięki któremu będziesz mógł porozmawiać z większą liczbą potencjalnych kontaktów. Przyjmuje się bowiem, że średni czas jednej rozmowy nie powinien przekraczać więcej niż 5 minut. Wystarczająco długo, by z kimś się zapoznać, dając równocześnie możliwość porozmawiania z pozostałymi bywalcami.

Słuchaj

Bądź aktywnym słuchaczem. Nie traktuj networkingu jedynie jako sposobności do przedstawienia własnych zalet. Słuchanie pozwoli Ci zaznajomić się z problemami twojego rozmówcy. Dzięki temu będziesz mógł pomóc w jego rozwiązaniu. A to –już na pewno- przełoży się na to, że zostaniesz zapamiętany.

Przedstawiaj sobie ludzi

Być może spotkania networkingowe to dla Ciebie już nie pierwszyzna. Możliwe, że poznałeś już trochę ludzi z środowiska. To doskonała okazja, by wykazać się jako ten, który łączy. Wykorzystaj swoją wiedzę, by przedstawić sobie osoby, które się jeszcze nie znają, możesz podać im temat do rozmowy, wspominając o ich zainteresowaniach i tym, co robią na co dzień.

Mów o sukcesach

Mów o sobie pozytywnie. Znajdź sposób, by w nienachlany sposób móc opisać swój ostatni sukces. To dobra przeciwwaga, dla typowego zachowania, gdy zapytani o to, co słychać, przechodzimy do naturalnego w naszej kulturze narzekactwa. Zamiast narzekać na podatki, lepiej opowiedzieć anegdotę, o tym, jaką ciekawą współpracę rozpocząłeś ostatnio.

Kontakt z obcymi

Staraj się nawiązywać kontakty z osobami, których jeszcze nie znasz. Jest całkiem naturalnym
, że garniemy się do osób, które już poznaliśmy, gdyż czujemy się w ich towarzystwie swojsko. Warto jednak opuścić własną strefę komfortu i zaryzykować rozmowę z kimś nowym. Zyskasz szansę na poznanie nowego sojusznika, a z poznanymi już ludźmi zawsze możesz umówić się już poza spotkaniem networkingowym.

Scroll Up